pakjes-avond

Morgen is het pakjes-avond. En dat wordt hoog tijd, want de kindertjes zitten al een hele week te klagen en te zagen welke cadeautjes er zullen gebracht worden door de goed heilig man. Er wordt ook goed gedreigd met sinterklaasje, want die ziet alles! Pas op of hij brengt niets voor jou dit jaar! En nee, het is niet mama of papa die naar hartenlust dreigen, nee het zijn de lieve schatjes onder elkaar. Zo weet broer steeds het grootste stuk chocolade te bemachtigen, door te zeggen tegen de kleintjes, dat het wel erg lief is om te delen, en lieve kindjes krijgen meer van sinterklaas. Ook de grootste zus maakt guitig gebruik van de intrede van sinterklaas, maar dan wel door de kleinsten alles voor haar te laten doen. Ga jij mijn sloffen halen dan zeg ik tegen sinterklaas dat je braaf bent, of, geef dat poppetje maar aan mij anders wordt de sint nog boos op jou en dan krijg je geen pakjes. Ja, ze weten het wel te gebruiken die 2 oudste van me. En de kleintjes? Die laten zich gewoon rond commanderen, want met sinterklaas neem je geen risico's.
Wanneer de goed heilig man is geweest, zetten we de kerstboom. Dan kan die zalige kerstsfeer bezit nemen van ons koninkrijkje. Ik kijk daar wel naar uit, de gezelligheid, de warmte, de geur van vers gebakken koekjes en warme chocomelk. De winter, met sneeuw en vrieskoude. Al kijk ik er wel niet naar uit dat ik door de sneeuw moet gaan rijden...
Wanneer ik in de winkel stond hoorde ik 2 dame's voor me praten over kerstbomen en kransen en dergelijke attributen. Terwijl de eerste dame grondig was aan het opscheppen over hoe de donker rode kleur van de kerstballen in contrast waren met de magie van haar gouden slingers zag ik de tweede dame bedenkelijk kijken. Ze zuchtte net iets te luid en met een jammerklacht bracht ze haar onderwerp ter sprake, ze zat met een groot dilemma want haar kerstballen van vorig jaar waren wit en beige, en moest het nu net het geval zijn dat ze begin oktober haar hele woonkamer van nieuwe meubels voorzien had. Nu ja, om een lang verhaal kort te maken, haar kerstballen pasten dus niet meer bij haar complete interieur. Op dat moment kon ik het echt niet laten om even (lees wel heel onopvallend) met mijn ogen te draaien. Ik begrijp dat je je kerstboom maakt naargelang wat je mooi vindt, maar ik heb er nog nooit over nagedacht dat hij in je interieur moet passen. Nu ik er over na denk, past onze boom ook wel netjes in mijn interieur, er hangt zowat van alles in, alle kleuren, alles wat iedereen mooi vindt of gemaakt heeft (zolang de boom niet omvalt mag het er in!). Zo zijn er vorig jaar, tijdens de verzamelwoede van dochter 2, een hele hoop takjes, steentjes en blaadjes in de boom gebonden. En dit jaar? Ik heb er nog geen idee van, we zullen het dit weekend zien, het wordt met 10 kinderhandjes allersinds een boom die perfect in ons interieur past! Maar eerst de lang verwachte pakjes avond voor de allerliefste kindertjes van de hele wereld!

Geen opmerkingen: