leuke drukte

Vakantie periodes zijn bij ons eigenlijk drukker dan de schoolperiodes. We moeten naar feestjes, familie bezoekjes, vriendjes komen spelen of er wordt gewisseld van kindertjes, en er wordt al eens wat langer geslapen zodat de dag wat minder uren telt. Zo een vakantie is altijd lekker druk, niet alleen omdat er nu meer uren zijn waarop de kinders ruzie kunnen maken maar ook omdat elkeen apart steeds meer aandacht wilt naarmate ze ouder worden. Ze kunnen ook allemaal meer helpen en iedereen wil wel eens van voor zitten wanneer we weg gaan. Zo moeten we dus ook met zen allen gaan winkelen, en dat is dikwijls vreselijk. Zeker wanneer het nog gauw om 18u moet gebeuren wanneer 2/3 de van de kinders al behoorlijk moe is en dan nog minder luisteren dan anders. De ene wil pizza of nee lasagne of doe toch maar macaroni om dan wanneer we aan de kassa zijn zich toch nog even te bedenken en voor de pizza te gaan. Dat geeft natuurlijk een gegrom en geween. De 2 oudste hebben dan ook steeds laaiende ruzie, geen idee waarom, maar vanaf dat ze 1 voet na 18u in een supermarkt zetten hangen die 2 elkaar in de haren alsof ze de andere levend kunnen villen. Dat, samen met 2, vals en veel te hard, zingende kleuters in de kar en eentje die mokkend achter me blijft staan omdat ook zij in de kar wilt,geeft uiteraard veel hoofdschuddende bejaarden tot gevolg. Ik heb dan soms zoveel zin om eens goed uit te vliegen en hun ne keer op een heel onbeleefde toon te vragen of ze het misschien een keer zouden willen proberen om met 5 kinders na 18u naar de supermarkt te gaan op een vakantie dag in hun eentje!!!!! Maar ja, ik strijk gewoon mijn, nonchallant opgestoken, haar (lees, snel in een staart gedaan met 1 hand omdat ik met de andere al druk billetjes was aant afvegen) uit mijn naturel geschminkt gezicht (lees 1 oog met mascara en 1 zonder omdat ik noodgedwongen na het eerste oog,  dochter 2 van boven uit de kast moest gaan redden omdat ze vol overgave verstoppertje aant spelen was) en loop lief lachend (lees met een chagrijnige blik omdat ik dringend naar de wc moet omdat ik iedereen op de wc had gezet maar mezelf vergeten was)  met opgeheven hoofd in sportieve kledij (lees snel uit de kast het eerste het beste genomen omdat mijn andere trui vol chocomelk hing want dochter 3 wil niet geloven dat ze het zelf nog niet kan) langst hen door en zeg gewoon niets. Maar beeld me wel in dat ik een daverend applaus krijg omdat ik in mijn eentje met 5 relatief goed geklede kindertjes (ze hebben toch allemaal hun schoenen aan al zitten ze hier en daar wel verkeerd om) om 18u door een supermarkt durf te lopen! Dus lieve mensen, vanaf nu, wanneer je een mama, op een vakantiedag, na 18u in de winkel ziet rondrennen, geef ze een applaus of allersinds een mee levend knikje, zo eentje van:  ik begrijp wat je doormaakt je doet het goed, je bent heelhuids tot hier geraakt!....ik durf te wedden dat je een heeeeel dankbare blik terug krijgt!!!!

Geen opmerkingen: